Institut Perspectiva de gènere

A l’Institut d’Indústria Sostenible de Barcelona integrem la perspectiva de gènere com un element transversal i imprescindible de la nostra identitat com a centre educatiu i com a Centre Integrat de Formació Professional. Entenem que la igualtat real entre dones i homes és una condició necessària per garantir oportunitats, cohesió social i desenvolupament econòmic sostenible en tots els sectors productius.

1. Compromís institucional

L’ISB assumeix el compromís explícit de:

  • Promoure una cultura de centre basada en la igualtat d’oportunitats, el respecte i la diversitat.
  • Incorporar la perspectiva de gènere en la planificació, organització i avaluació de totes les activitats formatives.
  • Fomentar entorns d’aprenentatge segurs, inclusius i lliures de discriminacions, d’acord amb el marc normatiu vigent.

2. Prevenció de violències masclistes i assetjament

El centre disposa de protocols específics per a la:

  • Prevenció i detecció de qualsevol forma de violència masclista, LGTBI-fòbia o discriminació per raó de sexe o identitat de gènere.
  • Intervenció davant possibles situacions d’assetjament sexual o per raó de sexe.
    Aquestes actuacions es desenvolupen d’acord amb:
  • La Llei 5/2008 del dret de les dones a erradicar la violència masclista.
  • Els protocols específics del Departament d’Educació i del Consorci d’Educació de Barcelona.

3. Incorporació del gènere a l’acció educativa

Garantim l’aplicació de la perspectiva de gènere en:

  • La planificació didàctica, assegurant materials i exemples que trenquin estereotips.
  • Les metodologies d’aula, orientades a la participació equitativa i la detecció de biaixos.
  • L’orientació acadèmica i professional, fomentant que l’alumnat decideixi en funció dels seus interessos i capacitats, i no de rols de gènere.

Això és especialment rellevant en famílies professionals on la presència femenina és històricament menor, com l’electricitat, les energies renovables o l’automatització, i on el centre impulsa accions específiques per augmentar la participació de les dones.

4. Promoció de referents i visibilització

Treballem perquè l’alumnat disposi de referents reals i propers que representin la diversitat del talent al sector industrial:

  • Visibilitzem professionals dones de l’àmbit tecnològic, industrial i científic.
  • Participem en iniciatives i campanyes per fomentar vocacions STEAM entre les joves.
  • Donem suport a projectes i jornades que reivindiquen la presència i lideratge de les dones en la indústria sostenible.

5. Llenguatge inclusiu i comunicació

Tots els nostres canals de comunicació —web, xarxes socials, informacions internes i documentació oficial— utilitzen un llenguatge inclusiu, respectuós i no sexista, d’acord amb els criteris establerts per l’administració educativa i pel Projecte Lingüístic de Centre.

6. Formació del professorat i de la comunitat

La formació contínua del personal docent i no docent incorpora continguts vinculats a:

  • Igualtat de gènere.
  • Prevenció de violències masclistes.
  • Gestió d’aula amb perspectiva interseccional.
  • Detecció de situacions de vulnerabilitat.

Això permet reforçar un model educatiu coherent amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), especialment l’ODS 5: Igualtat de gènere.

7. Compromís amb la millora contínua

La perspectiva de gènere forma part dels indicadors de qualitat del centre. Realitzem:

  • Avaluacions periòdiques.
  • Anàlisi de dades de matrícula, promoció i inserció per sexe.
  • Accions de millora vinculades al Projecte de Direcció i a la PGA.

Aquest seguiment ens permet avançar cap a un centre educatiu cada vegada més equitatiu, inclusiu i representatiu.