A l’Institut d’Indústria Sostenible de Barcelona integrem la perspectiva de gènere com un element transversal i imprescindible de la nostra identitat com a centre educatiu i com a Centre Integrat de Formació Professional. Entenem que la igualtat real entre dones i homes és una condició necessària per garantir oportunitats, cohesió social i desenvolupament econòmic sostenible en tots els sectors productius.
1. Compromís institucional
L’ISB assumeix el compromís explícit de:
- Promoure una cultura de centre basada en la igualtat d’oportunitats, el respecte i la diversitat.
- Incorporar la perspectiva de gènere en la planificació, organització i avaluació de totes les activitats formatives.
- Fomentar entorns d’aprenentatge segurs, inclusius i lliures de discriminacions, d’acord amb el marc normatiu vigent.
2. Prevenció de violències masclistes i assetjament
El centre disposa de protocols específics per a la:
- Prevenció i detecció de qualsevol forma de violència masclista, LGTBI-fòbia o discriminació per raó de sexe o identitat de gènere.
- Intervenció davant possibles situacions d’assetjament sexual o per raó de sexe.
Aquestes actuacions es desenvolupen d’acord amb: - La Llei 5/2008 del dret de les dones a erradicar la violència masclista.
- Els protocols específics del Departament d’Educació i del Consorci d’Educació de Barcelona.
3. Incorporació del gènere a l’acció educativa
Garantim l’aplicació de la perspectiva de gènere en:
- La planificació didàctica, assegurant materials i exemples que trenquin estereotips.
- Les metodologies d’aula, orientades a la participació equitativa i la detecció de biaixos.
- L’orientació acadèmica i professional, fomentant que l’alumnat decideixi en funció dels seus interessos i capacitats, i no de rols de gènere.
Això és especialment rellevant en famílies professionals on la presència femenina és històricament menor, com l’electricitat, les energies renovables o l’automatització, i on el centre impulsa accions específiques per augmentar la participació de les dones.
4. Promoció de referents i visibilització
Treballem perquè l’alumnat disposi de referents reals i propers que representin la diversitat del talent al sector industrial:
- Visibilitzem professionals dones de l’àmbit tecnològic, industrial i científic.
- Participem en iniciatives i campanyes per fomentar vocacions STEAM entre les joves.
- Donem suport a projectes i jornades que reivindiquen la presència i lideratge de les dones en la indústria sostenible.
5. Llenguatge inclusiu i comunicació
Tots els nostres canals de comunicació —web, xarxes socials, informacions internes i documentació oficial— utilitzen un llenguatge inclusiu, respectuós i no sexista, d’acord amb els criteris establerts per l’administració educativa i pel Projecte Lingüístic de Centre.
6. Formació del professorat i de la comunitat
La formació contínua del personal docent i no docent incorpora continguts vinculats a:
- Igualtat de gènere.
- Prevenció de violències masclistes.
- Gestió d’aula amb perspectiva interseccional.
- Detecció de situacions de vulnerabilitat.
Això permet reforçar un model educatiu coherent amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), especialment l’ODS 5: Igualtat de gènere.
7. Compromís amb la millora contínua
La perspectiva de gènere forma part dels indicadors de qualitat del centre. Realitzem:
- Avaluacions periòdiques.
- Anàlisi de dades de matrícula, promoció i inserció per sexe.
- Accions de millora vinculades al Projecte de Direcció i a la PGA.
Aquest seguiment ens permet avançar cap a un centre educatiu cada vegada més equitatiu, inclusiu i representatiu.